Last Updated on 31. januar 2016 by thrust
Midtsjælland – Langeland og Sydfyn – Limfjorden rundt – København – Lillebælt rundt
Indhold
1995 – Midtsjælland –
Turen var arrangeret af Hans E K, Kirke Såby. Årets Fællestur udgik fra Kalundborg Vandrehjem (billedet til højre). På grund af pladsmangel var der arrangeret ekstra overnatningsmulighed på en naturskole på Røsnæs; omkr. 10 km fra Kalundborg. Fredag aften kunne deltagerne købe en varm ret: · Chili Con Carne. Første pausested om lørdagen var godset Torbenfeld ved Mørkøv; derefter Skjoldnæsholm Sporvejsmusum hvor museumsleder Michael Lund berettede om museets tilblivelse. Der var mulighed for at komme ud at køre i en rigtig sporvogn idet museet har anlagt en strækning ud i skoven. Som noget nyt havde turens arrangørere nogle hjælpere med skilte placeret strategiske steder på ruten. Skiltene fortalte om interessante steder, der passeredes. Efter sporvognene gik turen mod frokoststedet: Gyrstinge Skovkro, som ligger smukt i et skovområde mellem Ringsted og Sorø. Her blev der serveret · Marinerede sild · Fiskefilet med remoulade · Saltkød med leverpostej · Glasseret skinke med kold kartoffelsalat · Frikadeller med rødkål · Brie ost.
Efter frokosten gik det forbi Tystrup-Bavelse søerne til Holmegård Glasværk i Fensmark lidt nord for Næstved. Her havde det lokale band URANIA, der spiller på glasinstrumenter, taget opstilling til ære for os. Der var også adgang til smelteovnene på værket. Turen rundt på glasværket var med guide. Herefter gik det nordpå til Køge Vandrehjem og aftensmiddag samme sted. Menuen var · Hakkebøf med bløde løg, kartofler og sauce. Om aftenen blev der også uddelt et antal præmier i forbindelse med flere konkurrencer. En air-robic pige var arrangeret til at give lidt bevægelse til siddemusklerne.
Søndag morgen førte ruten os ind til Køges bymidte. Køge har siden byen blev grundlagt en gang 1300-tallet været et vigtigt handelscentrum med torvet som samlende midtpunkt. I byen finder man mange flotte huse helt tilbage til 15-1600-tallet.Vi passerede Vallø Mosteri og nåede via den flotte allé frem til Vallø slot. Fra Vallø Slot var der ikke langt ud til Køge Bugt og Østersøen, som vi nåede ud til i Strøby Egede. På vej til Faxe kalkbrud passeredes Elverhøj. Såvel Faxe Banke som Stevns Klint er i geologisk henseende verdensberømte. Faxe Kalkbrud er Danmarks største åbne mine. 50 m. dybt og over 1 km. på hver led. Kalken, den såkaldte bryozokalk (limsten) er resterne af et koralrev, som dannedes for ca. 60 milioner år siden. Efter en rundtur og en mindre pause nede i det besynderlige landskab forlod vi dette månelignende sceneri og kørte ad lækre snoede veje til næste pause ved motorbanen Nisseringen. Efter pausen videre til den idylliske Præstø Fjord, som vi fulgte et stykke. Derefter til Faxe Ladeplads, hvor vi holdt pause ved stranden ud til Faxe Bugt. Nu gik turen igennem Faxe Ladeplads og forbi Vemmetofte Kloster og ud over det flade Stevnske landskab. Vi var et smut nede på havnen i Rødvig og sluttede turen i Højerup ved Traktørstedet Højeruplund (billedet) hvor afslutningesmiddagen ventede. Her blev der serveret · Sprængt svinekam med friske grøntsager, hvide kartofler og sauce.
Deltagerprisen var 525 kr fra fredag (børn fra 4 til 12 år: 325 kr). Deltog man fra lørdag morgen var priserne henholdsvis 415 kr og 230 kr. Der var omkr. 170 deltagere på fællesturen 1995. Vejret var hele weekenden meget varmt med omkr. 30 grader i skyggen. Solen skinnede stort set fra en skyfri himmel fra morgen til aften. Se TN nr. 3, 4 og 8 1995.
Som noget nyt blev det indført at deltagerne havde mulighed for at udfylde et spørgeskema ved afslutningen af turen. Her et udpluk af besvarelserne:
Besøget på Sporvejsmuseet må siges at have været en ubetinget succes. Specielt var man glad for Michael Lund’s orientering og velkomsttale. Ligeledes vognstyrernes fortællinger under turen i skoven.
Besøget på Glasværket var stort set tilfredsstillende; dog har det skuffet en del at man ikke fik set de arbejdende glaspustere i kunstafdelingen. Ejendommeligt nok er der ingen kommentarer til Glasorkesteret, som var arrangeret specielt for os.
Besøget i Kalkbruddet var ganske som på Glasværket, altså stort set tilfredsstillende. En del brød sig ikke om støvet og varmen mens nogle syntes at opholdet var for langt.
Frokosten på Gyrstinge Skovkro var folk generelt meget tilfreds med. Man syntes godt om stedet og de fleste syntes, at maden var god. Enkelte syntes at betjeningen var lidt mangelfuld og drikkevarerne dyre og nogle kunne godt havde tænkt sig lidt mere grønt.
Middagen på Køge vandrehjem syntes mange var OK, men samlet tenderer den mod det lidt for ringe. Temmelig mange har hårde ord om maden og syntes at bøfferne var for tørre, sovsen for stærk samt at der manglede lidt grønt. Til gengæld syntes man godt om den kvikke og hurtige betjening.
Afslutningsmiddagen på Traktørstedet Højeruplund blev overvejende betragtet som udmærket. De fleste syntes, at maden smagte godt. Specielt desserten blev rost. Dog syntes en del at menuvalget ikke egnede sig så godt i sommervarmen. En del manglede lidt grønt.
Som forventet var der hårde ord om opholdet på Køge Vandrehjem. Det gik ikke så meget på selve sovesalene, som på de alt for få bade- og toiletforhold, som der var utrolig mange klager på. En del var utilfreds med støjen (musik) nær den lille sovesal. De få. der syntes særdeles godt om opholdet har antageligt haft mindre værelser og har syntes godt om stemningen.
1996 – Langeland og Sydfyn –
Turen var arrangeret af Kim Nielsen, Hedehusene. Overnatningsstedet begge dage var Svendborg Vandrehjem.
Fra Svendborg Vandrehjem gik ruten over den flotte Svendborgsundbro hvor der var en enestående udsigt over det sydfynske øhav. På Tåsinge kørtes igennem Vornæs skov og byen: Landet. På kirkegården i Landet ligger Elvira Madigan og den svenske grev Sixten Sparre begravet. Fra Siø op på Langelandsbroen og ind gennem Langelands hovedstad: Rudkøbing. Ikke langt fra Rudkøbing fandt vi målet for den første pause: Aquarium Langeland, som er et privatejet aquarium med akvariefisk, som fremvises i deres rette miljø. Efter denne “skæl”-sættende oplevelse kunne vi begynde at udforske Langeland på den lange led. Vi passerede Simmerbølle, Klavsebølle Korsebølle og Lejbølle. Via Ennebølle og Skattebølle nåede vi frem til Lohals hvis havn før i tiden var præget af pæreskudernes fart når de fragtede Langelands frugt til andre dele af Danmark. I nyere tid har der været bilfærgeforbindelse til Korsør. Derefter sydpå til vores frokost i Cafe Herskabsstalden ved Tranekær Slot. Herskabsstalden på Tranekær Slot blev i gamle dage brugt til godsets mange køre- og rideheste. Båsene er stadig bevarede med navneskilte og staldknægte. Efter frokosten fortsattes til Botofte og Bammeskov, Stengade, hvor der findes Danmarks eneste tobakstørrelade. Ad de små vej nåedes frem til Spodsbjerg, som har færgeforbindelse til Tårs på Lolland. Via Sønder Longelse og Lindelse ud langs den smukke Lindelse Fjord på øens vestside. Helt nede i det sydligste Langeland kørte vi igennem Bagenkop, som er et charmerende fiskerleje, hvor man kan opleve det rigtige havnemiljø. Fra Bagenkop videre til næste pause, Dovns Klint aller sydligst på Langeland. Derefter nordpå til lørdagens sidste pausested, som var Valdemars Slot. Slottet er bygget af Christian IV 1639-44 til sin søn Valdemar Christian. Det sidste korte stykke vej inden Vandrehjemmet og aftensmaden førte os igennem Troense; en lille og charmerende skipperby, hvor man finder usædvanlig mange gamle, flotte og velholdte bindingsværkshuse. Vi nød endnu en gang udsigten fra Svendborgsundbroen og kunne kort efter stille motorcyklen til hvile og lade sit lidt ømme korpus henslæbe til de velduftende borde i spisesalen.
Søndagens første pause var ved oldtidsudgravningerne i Gudme. Derefter videre til en korte pause ved Egeskov Slot. Turen sluttede på Korinth Kro.
Deltagerprisen var 540 kr fra fredag (børn indtil 12 år: 375 kr). Deltog man fra lørdag morgen var priserne henholdsvis 450 kr og 305 kr. Der deltog omkr. 220 personer på fællesturen. Vejret var fint dansk sommervejr med vekslende skyer og sol. Se TN nr. 3 og 4 1996.
Resultatet af spørgeskemaet:
Ved indkvarteringen på Svendborg Vandrehjem skete der det, der absolut ikke må ske. Vandrehjemmet blev overbooket. Vandrehjemmet meddelte dette til arrangørgruppen, stik imod alle aftaler, så sent som fredag middag. Arrangørgruppens fine værelsesplaner måtte skrottes og en interimistisk redningsplan måtte etableres på rekordtid fredag eftermiddag. De lange køer ved spisestederne fandt man uheldige og irriterende. Mange var enige om, at der var for lidt tid på de enkelte pausesteder til at besøge seværdighederne. Generelt var der tilfredshed med maden. Aftensmaden på vandrehjemmet scorer toppoints; frokosten ved Tranekær var ligeledes særdeles fin.
Hvorfor kører vi så langsomt ? Kolonnens lave hastighed på 45 km/t er vi nået frem til via erfaringer gennem de sidste 10 år. Går det hurtigere, splittes kolonnen ad.
Et par af etaperne syntes mange var lidt for lange.
Nogle savnede lidt megafon-info på pausestederne. Den lånte megafon var for svag. Underholdningen blev bl.a. opgivet fordi vi var nødt til at fordele os i to lokaler på vandrehjemmet. Der var mange med for første gang idet 44% af samtlige besvarelser var fra førstegangsdeltagere
1997 – Limfjorden rundt –
Turen var arrangeret af Jens Chr. Bogner, Nibe. Årets fællestur startede allerede om fredagen idet spisning denne dag var med i tilmeldingsprisen. Menuen fredag aften var · Kalvesnitzel med stegte kartofler og tilbehør. Overnatning og aftensmåltid begge dage var på Jesperhus Feriecenter på Østmors. Indkvarteringen var i hytter. Lørdagens første pause var færgesejladsen fra Sundsøre til Hvalpsund. Turen gik nu nordpå til Løgstør og Aggersborg. Derefter til spisestedet Hotel Limfjorden ved Thisted. her blev der serveret en Forret med gravad laks · Derefter skinke med paprikastegte kartofler og grøntsager. Tilbage igen til Mors og til Hanklit på Nordmors. Næste pausested var slottet Højriis på Sydmors hvorefter der kun var ganske kort tilbage til Jesperhus Feriecenter. Aftenens spisning var arrangeret som et western party med udleverede cowboyhatte m.m. Menuen, som tillige var i bedste westernstil, bestod af · Spareribs med tilbehør samt isdessert. Som et festligt og morsomt indslag denne aften var Danmarks mindste Cirkus arrangeret til underholdning, nemlig Klaus’s Kommodecirkus.
Søndagens rute gik til Spøttrup Slot hvorefter turen sluttede med afslutningsmiddag på Borbjerg Mølle Kro lidt øst for Holsterbro. Her var menuen · Paprikagryde med ris og kartofler.
Deltagerprisen var 680 kr fra fredag (børn fra 4 til 12 år: 555 kr). Der var ingen særskilt pris for lørdag-morgen-deltagere. Deltagerantallet på fællesturen 1997 var rekordhøjt; nemlig 270. Vejret var det bedst tænkelige fællesturvejr med varme og sol det meste af weekenden. Se TN nr. 7-1996, 4-1997 og 5-1997.
Resultatet af spørgeskemaet:
Af seværdighederne: Aggersborg, Højriis og Spøttrup var der størst tilfredshed med Spøttrup, mens Højriis ikke scorede særlig mange point. Aggersborg placerede sig i en midterposition. Pausen ved Hanklit var der delte meninger om, men generelt var der enighed om at der var for lidt tid på dette sted. Årsagen var til dels at spisningen på Hotel Limfjorden trak mere ud end beregnet. For spisningen de forskellige dage var der overvejende stor tilfredshed selv om en del egentlig hellere havde foretrukket kun en enkelt varm ret pr. dag. Lidt mere grønt var også ønsket, men man var glad for at vi undgik de lange køer. En del kunne også bruge lidt mere information på pausestederne, hvilket også fremgår af følgende. På Aggersborg blev en af hjælpekørerne lige så forsigtigt spurgt: “Sig mig, hvor ligger borgen egentlig”?. Forklaringen på at den kunne være svær at se er, at det, der er at se er en (godt nok meget stor) ringvold med en højde på kun 1.5 m. Den synlige ringvold er faktisk kunstig idet den for få år siden kun var få centimeter og faktisk kun kunne anes fra luften.
Hytterne var deltagerne gennemgående særdeles tilfredse med selv om nogle noterede, at hytteprincippet går ud over fællesskabet. Underholdningen om aftenen var der overvejende tilfredshed med. En del af de, der sad i det tilstødende lokale havde desværre svært ved at følge med i løjerne.
1998 – Kongernes Nordsjælland og København –
Turen var arrangeret af Flemming Noe. Samlingsstedet fredag var Tisvilde Vandrehjem nord for Frederiksværk. Lørdagens første pause var ved Esrum kloster og mølle. Derefter til Hillerød og Frederiksborg Slot. Frokosten blev indtaget på Restaurant Kalveøen i Frederikssund. Her blev serveret · Kold fiskesalat m. dressing · Ørredterrin m. tzasiki · Pastasalat m. artiskok · Helstegt kalvetykkam m. marinerede kartofler · Braiserede kylling m. løg og champignon · Brie og sagaost samt æbletærte.
Via Hornsherred gik turen nu sydpå til vikingeskibsmuseet i Roskilde. Derefter til Københavns Vandrehjem på Amager, hvor der blev overnattet til søndag. Aftensmiddagen var på Restaurant ‘Bellavista’ i BellaCenteret. Menuen var · Gaspacho suppe m. brød · Beuf Stroganoff m. løse ris og brød.
Hele søndagen var henlagt til København med en lang pause på Kastellet. Med dette sted som udgangspunkt var der rundvisning på henholdsvis Kastellet og med turbådene i Københavns havn. Afslutningsmenuen var på Restaurant Kongekilden nær Dyrehaven. Menu: · Sild m. løg, kapers og dild · Norsk laks i salat m. marinerede grøntsager · Oksefilet m. timianstegte grøntsager · Vildsvine-kølle m. aubergine, tomat og hvidløg · Brie ost.
Deltagerprisen var 700 kr fra fredag (børn fra 4 til 12 år: 550 kr). Deltog man fra lørdag morgen var priserne henholdsvis 570 kr og 420 kr. Der deltog 187 personer på fællesturen 1998. Vejret var lidt overskyet om lørdagen, men masser af sol om søndagen. Det var tørt hele weekenden. Se TN nr. 3, 4 og 8 1998.
Resultatet af spørgeskemaet:
Det er hævet over enhver tvivl, at fællesturen 1998 på mange måder var vellykket. Af seværdighederne: Frederiksborg Slot, Vikingeskibsmuseet i Roskilde, Kastellet i København og havnerundfarten var der størst tilfredshed med pausen om søndagen. Også Frederiksborg Slot syntes man godt om selv om en del syntes at tiden var for knap. For spisningen de forskellige dage var der overvejende stor tilfredshed. Særligt afslutningsmiddagen på Kongekilden var vellykket. Forholdene på Tisvildeleje Vandrehjem blev gennemgående betragtet som vældig fine mens Københavns Vandrehjem scorer lavere i den sammenhæng.
Selv om der på årets fællestur ikke var væsentlige anker var der dog er to gennemgående forhold som blev nævnt flere steder. Det ene var den begrænsede tid på Frederiksborg Slot. Det andet den platte “underholdning” lørdag aften. Det skal siges, at der bestemt ikke var planlagt nogen form for underholdning om aftenen; alt opstod spontant. Arrangørgruppen beklagede og ville så vidt muligt sørge for at lignende optræden ikke ville forekomme igen ! Den manglende tid på Frederiksborg Slot var til dels foranlediget af at cykelløbet Post Danmark Rundt var hurtigere fremme end forventet og skulle køre ad vores rute. Af politiet fik vi besked på at køre tidligere. Vi vidste godt at ruterne var sammenfaldne og ifølge den officielle tidsplan for cykelløbet ville der være tid nok, men det holdt altså ikke stik.
1999 – Lillebælt rundt –
Turen var arrangeret af Svend Christensen, Augustenborg. Overnatningsstedet begge dage var Middelfart Feriecenter. Lørdagens første pause var på Wedellsborg Gods på Vestfyn. Næste pause var på Langesø Slot hvorefter turen gik til Hotel Bogense Kyst og frokost. Menuen var en buffet bestående af: · Sild med carrysalat · Fiskefilet med remoulade · Æg, tomat og rejer · Tartelet med høns i asparges · Lune frikadeller med kold kartoffelsalat · Roastbeef med tilbehør · Grøn salat og pastasalat · 3 slags ost.
Efter frokosten forbi Skåstrup forsamlingshus, hvor MCTC i mange åe afholdt generalforsamlingen, til Røjle Klint nær Strib. Derfra over den Ny Lillebæltsbro og tilbage til Middelfart Feriecenter via den gamle Lillebæltsbro. Aftensmiddag var på Feriecenteret og bestod af · Mørbradgryde med flødepaprikasovs med cocktailpølser, bacon og champignon. · Hertil hvide kartofler, ris, flûtes og mixed salad med dressing · Deserten er hjemmelavet is med friske frugter.
Søndagens hovedattraktion var et besøg på Koldinghus. Turen sluttede med middag på Restaurant Skamlingsbanken. Menuen: · Sprængt nakkefillét med salat og dressing samt ristede kartofler · Chokoladefromage med flødeskum.
Deltagerprisen var 700 kr fra fredag (for alle over 4 år). Der var ingen særskilt pris for lørdag-morgen-deltagere. Deltagerantalllet på fællesturen 1999 var 190. Lørdagen startede med sol og varme. Om eftermiddagen blev det overskyet men stadig lunt. Søndag var præget af fint dansk sommervejr med skyer, men mest sol. Se TN nr. 2, 3, 4 og 8 1999.
Resultatet af spørgeskemaet:
Vi kører for langsomt ! Som det er nævnt i turbeskrivelsen er det nødvendigt at køre langsomt for at undgå at kolonnen skiller ad. På visse lange lige stræk vil vi kunne hæve farten lidt, men hvis man synes man sidder for lang tid i sadlen pr. etape er eneste mulighed at korte etaperne ned. Drikkevarerne var for dyre på Feriecenteret ! Ja, det er desværre ikke noget vi er herre over. Vi forsøger altid at forhandle os til en fornuftig pris. Det lykkes kun nogle gange. Der savnes nogle guider på pausestederne ! Vi foretrækker som mange, guider på pause stederne, men kun hvis det praktisk og økonomisk hænger sammen. På bornholmerturen 2000 kunne det i udstrakt grad lade sig gøre og der var derfor megen information på pausestederne. Der bør være en eller anden aktivitet lørdag aften ! Ja, forklaringen på den manglende underholdning kan være mange, men det kræver nok, at der kan findes en person, der kan tage sig af denne side af arrangementet. Det økonomiske aspekt spiller også ind.
Pausestedernes topscorer blev Koldinghus mens de andre pausesteder generelt var gode. Frokosten lørdag middag var der udbredt tilfredshed med. Også for middagen lørdag aften var det stor tilfredshed. Afslutningsmiddagen søndag scorer lavest, men selv her er gruppen af meget tilfredse lidt større end tilfredse. Menuernes sammensætning fastlægges i en vis udstrækning under prøveturene. Vores erfaring vedr. maden er dog efterhånden, at nogle af spisestederne har vanskeligt ved at levere den samme ensartede kvalitet på selve fællesturen som vi oplever på prøveturene.