Last Updated on 27. juni 2021 by thrust
Denne side er tænkt som et supplement til de eksisterende værkstedshåndbøger. Det er på ingen måde meningen at det følgende skal erstatte disse. Vil man mekanisere på motorcyklen, slipper man ikke uden om at anskaffe sig en eller flere af disse bøger. 30 år på nakken af Yamaha XS750 og XS850 har imidlertid givet mig en viden om disse cykler, som lige så godt kan komme andre til gode. Denne side indeholder derfor en sum af erfaringer, hvoraf mange ikke kan findes i værkstedshåndbøgerne. De originale Yamaha værkstedshåndbøger er skrevet på meget tidligt tidspunkt; faktisk inden cyklen kom på gaden. Bøgerne fra Haynes og Clymer er kommet til lidt senere, men dog på et så tidligt tidspunkt at langtidserfaringer af naturlige årsager ikke er kommet med. Det vil jeg forsøge at råde bod på med denne side.
Indhold
Lidt historie
XS 750 blev præsenteret i 1976 og var Yamaha’s svar på datidens superbike, og den var mere en efterfølger af den tocylindrede XS 500 end TX 750 modellen, som den stort set ingen lighedspunkter havde med. Man kan opfatte cyklen som Yamaha’s forsøg på at erobre nogle af BMW’s kunder, men det er også tænkeligt, at Yamaha med den trecylindrede har villet lodde stemningen hos publikum for en lidt anden type cykel, og dermed skaffe de nødvendige erfaringer til den firecylindrede XS 1100.
Kort beskrivelse
XS 750 er forsynet med en 747 ccm fartvindkølet rækkemotor på tværs i stellet, som er af svejst stålrør. Ved krumtapakslens ende i højre side overføres kraften via en tandkæde til oliekoblingen og en femtrins gearkasse. Derfra til endnu en gearkasse med et 90 graders vinkelgear, videre til en kardanaksel og et bagtøj igen med 90 graders drejning. Såvel vinkelgearkasse som bagtøj smøres separat med gearolie. De i alt seks ventiler aktiveres via knastfølgere med mellemlægsskiver af to knastaksler trukket af en rullekæde i venstre side. Denne kæde har i modsætning til tandkæden i højre side en strammeanordning. Smøresystemet er vådsump med fælles olie for motor og gearkasse.
Med en tørvægt på 232 kg er der efter nutidens forhold tale om en ganske tung syv-en-hal’er. Cyklen kunne fås i grå eller sort lakering. Motoren var altid sort, bortset fra nogle senere typer til USA, hvor motoren var sølvfarvet. Der var flere ting, som man på daværende tidspunkt kiggede interesseret på. De tre cylindre var usædvanlige på en japansk firtakter. De tre skivebremser på støbte hjul og det selvafbrydende blinklys var lækkerier. Men det mest interessante ved cyklen var dog helt klart kardantrækket. Det var nemlig en af de første japanske maskiner med kardantræk (den første var Honda Gold Wing, som kom i 1975). Selve vinkelgearet med kardan og bagtøj er designet i Tyskland af firmaet Getrag, som bl.a. også designer geardele til Porsche. Det er dimensioneret til betydeligt højere effekter end 64 hk, og anvendes da også på den meget kraftigere XS 1100 med 95 hk. At vinkelgear, kardan og bagtøj adskiller sig fra resten af cyklen, fornemmer man, når man arbejder med dem. Det er delikate sager, som ikke har været helt billige at fremstille. At kardandrevet har sin egen værkstedsmanual, understreger yderligere dette.
D-modellen
Cyklen optræder for første gang på det amerikanske marked i 1976 med modelbetegnelsen XS 750D. Den var udstyret med tre-i-en udstødning, og den amerikanske motorpresse var stort set enige om, at det var en velkørende maskine med gode allround egenskaber, men også at den desværre var lidt for langsom til fartmæssig rigtig at gøre sig gældende blandt datidens konkurrenter. Der gik dog ikke lang tid, inden der dukkede diverse uoriginale tuningsdele op, som kunne sætte lidt mere skub i foretagendet.
De erfaringer, man i USA havde med D-modellen, resulterede i 2Dmodellen, som derefter tillige kom på det europæiske marked. Den havde nu fået tre-i-to udstødning, blødere affjedring, lidt højere gearing og 6 hk mere, så den nu kunne mønstre 64 hk ved 7.500 o/m. Langt den største del af de XS750’er, der er blevet solgt på det danske marked, er 2D’ere, og der er ingen tvivl om at det derfor er den model, man hyppigst vil møde på de danske veje. På billedet herunder, som er fra omkr. 1994, ses undertegnede på 2D-modellen.
E-modellen
l 1977 blev 2D-modellen i USA afløst af E-modellen, som året efter kunne købes i Europa. Cyklen havde nu elektronisk tænding, andre karburatorer og luftfilter, andet topstykke og krumtapaksel og andre stempler og plejlstænger. Dette, i forbindelse med en forøgelse af kompressionen fra 8,5 til 9,2, medførte en effekt på 68 hk ved 8.000 olm (nogle steder angives effekten til 74 hk ved 8.350 olm).
F, G og H-modellen
I 1978 kom F-modellen (betegnelsen E, F, G og H er egentlig bare en udtryk for fremstillingsårene 1977, -78, -79 og -80. I daglig tale kaldte man dog alle XS’erne med elektronisk tænding for E).
l 1979 kom der en opboret udgave på 826 ccm kaldet XS 850-G. Grunden til dette skæve cylindervolumen var at man benyttede stemplerne fra den firecylindrede XS1100. Mikuni-karburatorerne var nu erstattet af Hitachi, og cyklen var forsynet med en kraftigere selvstarter, oliekøler og en større tank på 24 l., som dog også fandtes på nogle af de sidste 750-E-modeller. Kickstarteren forsvandt tillige på XS850. Både XS750-E, XS850-G og XS850-H blev fremstillet i en lidt choppet udgave med et S foran bogstavet, f.eks. XS750-SE. Væsentligste kendetegn var en anden forgaffel og forbremser og mindre tank. På XS850-SG/SH havde man til forskel fra de ordinære 850’ere beholdt kickstarteren. XS850-motoren var god for 80 HK.
l Danmark blev der i årene 1977 -79 solgt temmelig mange 2D modeller. 850-G modellen, som var den sidste i serien, blev solgt i væsentlig mindre antal. For den mellemliggende 750-E var salget endnu ringere. Det er nærmest synd, at E-F-G-H modellerne ikke blev solgt i større antal, da det efter min mening var betydeligt bedre cykler, hvor man netop havde fjernet mange af børnesygdommene. Men grunden til det lavere salg skyldes nok en lidt højere pris end de daværende konkurrenter, samt at der med disse udgaverne kun i beskedent omfang var tale om synlige forandringer.
Garantireparationer
De første 2D modeller, der i 1977 kom til Danmark, var desværre behæftet med en del fejl, som dog blev rettet på garantien. Olieskraberingene var undertiden ikke elastiske nok, hvilket bevirkede, at motorerne kunne bruge en del olie. Derfor blev alle stempelringene skiftet. Forkæden blev skiftet til en, der allerede var kørt til. Der kom andet og større bundkar på, og oliepumpen blev skiftet til den, der hørte til E-modellen.
Typeoversigt
Der er nu gået så mange år siden fremkomsten af de tre-cylindrede Yamaha’er at kun de færreste ejere i dag har haft den fra ny. Står man over for en brugt (ukendt maskine) vil det være rart at vide hvad man har foran sig.
Det følgende kan måske hjælpe. S’et i typebetegnelsen står for en “shoppet” model.
Type |
Fremstillingsår |
Motornumrets 3 første cifre |
Særlige synlige kendetegn |
XS750-D og 2D | 1976-1978 | 1T5: (XS750-2D) | Filterindsats i luftfilterkasse kan kun fjernes med sadlen åbnet. Mikunikaburatorer med chokerhåndtag aktiveres op-ned. Der er ikke solgt D-modeller i Danmark (kun 2D-modeller), men derfor kan der jo godt havne eksemplarer her (eller dele heraf) alligevel. |
XS750-E og SE | 1977-1980 | 3L3: (Sandsynligvis XS750-E) | Filterindsats i luftfilterkasse fjernes under karburatorer. Mikunikarburatorer med chokerhåndtag aktiveres sideværts (venstre-højre) |
XS750-F og SF | 1978-1979 | F, G og H-modellerne har slangeløse dæk, som har en kantet forhøjning midt i fælgen (mellem egerne). Fælge til slange-dæk har i stedet en svag opbuling midt i fælgen. | |
XS850-G og SG | 1979-1980 | 4E2: (Maskiner for Europa) 4H0: (Maskiner uden for Europa) 3J2: (Sandsynligvis XS850-SG) |
Hitachi-karburatorer med chokerhåndtag aktiveres op-ned. Forkromede dæksler over bælge på karburator. Monteret med oliekøler. |
XS850-H, SH og LH | 1980-1981 | H-modellen har en anden elektronisk tænding end G. Jeg tvivler på at der er solgt H-modeller i Danmark. |
Ovenstående oversigt baserer sig op opysninger hentet fra diverse MC-blade fra England og USA. Oversigten kan passende supplere nedenstående obersigt, som hentet fra Yamaha Triple Serial Numbers and Models. Oversigten omhandler maskiner solgt uden for USA. De uverensstemmelser man vil kunne finde i de to oversigter kan jeg ikke forklare !
Model | Serial Number | Year | Color(s) | Countries |
---|---|---|---|---|
XS750E | 1J7-200101 | 1978 | Carmine Red, Crystal Silver | All except Europe |
XS750F | 1J7-210101 | 1979 | No Data | All except Europe |
XS750SE | 1J7-400101 | 1978 | Macho Maroon, Black Gold | Canada & Others |
XS750SF | 1J7-410101 | 1979 | Carmine Red, Indigo Blue, Black Gold | Canada & Others |
GX750SP | 1J7-420101 | 1978 | No Data | Japan |
XS750F | 1J7-430101 | 1979 | Black Gold, Vintage Burgundy | Canada |
GX750SP | 1J7-440101 | 1979 | No Data | Japan |
XS750SP | 1J7-460101 | 1979 | Macho Maroon | Japan & New Zealand |
XS750 | 1J7-493101 | 1980 | Diamond Silver, Indigo Blue | Japan |
GX750 | 1J7-490101 | 1980 | Diamond Silver, Indigo Blue | Japan |
XS750E | 1T5-100101 | 1978 | Carmine Red, Crystal Silver, Yamaha Black | Europe |
XS750E | 1T5-200101 | 1978 | Magenta Red, Crystal Silver, Yamaha Black | France |
XS750 | 1T5-250101 | 1979 | Indigo Blue, Magenta Red | Europe |
XS750F | 1T5-300101 | 1979 | Vintage Burgundy | Oceania |
XS750SG | 3J9-000101 | 1980 | Black Blue | Oceania |
XS750SE | 3L3-000101 | 1979 | Black Gold | Europe |
XS750SE | 3L3-005101 | 1980 | New Yamaha Black, New Ruby Red | Europe |
XS850G | 3U8-000101 | 1980 | New Yamaha Black | Canada |
XS850SG | 3V0-000101 | 1980 | Black Blue, New Ruby Red | Canada & Others |
XS850 | 4E2-000101 | 1980 | New Yamaha Black, New Ruby Red | Europe |
XS850G | 4H0-000101 | 1980 | New Ruby Red | Oceania & Others |
XS850LG | 4H2-000001 | 1980 | New Yamaha Black | Canada |
XS850SH | 4T2-000101 | 1981 | Black Red, Cardinal Red | Canada |
Prøvekørsler af XS750/850
XS750 2D |
XS750 E |
XS850 E |
Omtale i MC-revy og Touring Nyt nr. 6 1976 Test i MC-revy nr. 2 1977 Test i Touring Nyt nr. 3 1977 Test i Cycle World og Cycle (USA) nr. 4 1977 Test i Motorcycle Mechanics (GB) nr. 12 1977 Test i Motorrad (D) nr. 9 1977 Læsererfaring i Touring Nyt nr. 7 1984 og nr. 8 1992. |
Test i Cycle Guide (USA) nr. 10 1977 Test i Motorcycle Mechanics (GB) nr. 11 1978 Test i Motorrad (D) nr. 14 1978 Test i Touring Nyt nr. 2 1980 |
Test i Cycle (USA) nr. 12 1979 Læsererfaring i Touring Nyt nr. 2 1986 |
Værkstedshåndbøger
Yamaha originalbog |
Yamaha XS750 Service manual 1st Edition, October 1976, Yamaha Motor Company, Ltd, Japan |
Yamaha originalbog |
Shaft Drive Service manual 1st Edition, January 1977, Yamaha Motor Company, Ltd, Japan |
Yamaha originalbog |
YAMAHA Parts List, model XS750 (type 1T5) for Europe (reservedelskatalog) |
Haynes |
YAMAHA XS750, 3 Cylinder models. 747cc – All models, 1976 on. (ISBN 0 85696 340 2) |
Haynes |
YAMAHA XS750 & 850, 3 Cylinder models. 747cc – 826cc. 1976 to 1981. (ISBN 0 85696 712 2) |
Clymer |
YAMAHA XS750 Triples. 1976-1979. Service – Repair – Performance. |
Nyttige links
Emne |
WEB-side |
Stor og omfattende website (USA) om de 3-cylindrede Yamahaer. Besøg alle de links, der er på denne site. Der er guldkorn imellem ! |
Yamaha XS850 & XS750 Triples |
Ret stor tysk klubside om de 3-cylindrede Yamahaer | Yamaha XS750 und XS850 Dreizylinder |
The XS750 Registry is a resource for owners of, and motorcyclists interested in, the Yamaha XS750 and XS850 series triples. | Yamaha XS750/850 Registry |
Dansk Yamahaimportør | Yamaha, Danmark |
Officiel Yamaha motorcykelside | Yamaha, USA |
Leverandør af sædebetræk | Skovgård Saddelmagerværksted |
SBS bremseklodsere | Obtec |
Vesrah bremseklodser m.m. | Vesrah |