Last Updated on 22. november 2024 by thrust
Har man anskaffet sig en elbil vil de fleste sikkert betragte det som særdeles hensigtsmæssigt at man kan oplade sin bil hvor den holder parkeret om natten, til eksempel i sin carport. Der vil der selvfølgelig være en del i lejlighedsbyggeri og anden type bolig, hvor der ikke umiddelbart har mulighed for dette – og det omtales derfor ikke her.
I princippet er der 2 måder for dette. Man kan benytte den lille lader, som ote følger med bilen. Nedenstående eksempel er for Hyundai Ioniq 28/38 fra ny. Denne lader betegnes af mange spøgefuldt som “mormorladeren” idet man forestiller sig den anvendt når man er på besøg hos mormor i nogle timer. Den anden mulighed er at lade fra en “rigtig” ladeboks.
Mormorladeren
…….. tilsluttes en alm. 230V stikkontakt. Laderen tilsluttes bilen med et Type 2 stik. Eksemplet i det følgende gælder for den lader, der følger med Hyundai Ioniq 28. Der er 3 ladeniveauer: H, M og L med henholdsvis 12A*, 9A* og 6A strømbegrænsning. Man skifter mellem niveauerne med en firkantet gummiknap på bagsiden. Endvidere kan man i bilen reducere ladestrømmen. Jeg har undersøgt hvad resultatet er, når alle 9 kombinationsmuligheder anvendes. Grundlæggende er det boksen, der bestemmer.
Er boksen sat på H og bil på Maximum så lades der med ca. 2 kW til batteriet (målt med EVNotify). Alle andre kombinationer fremgår af diagrammet. Den høje del af en søjle i samme farve indikerer det, der trækkes fra 230V nettet mens den lave del er ladeeffekten til batteriet. De gule prikker viser den samlede virkningsgrad for laderen + AC/DC converteren i bilen. Virkningsgraden er max 0,77 (77% svarende til et tab på 23%) og er efter al sandsynlighed mest knyttet til bilens indbyggede AC/DC converter idet tabet i selve mormorladeren må formodes at være forholdsvis lavt. Virkningsgraden er altså dårlig ved lave ladeeffekter.
VIGTIGT:
*Sikkerhedsstyrelsen oplyser pr. juli 2022, at det ikke længere er tilladt at sælge ladere som kan indstilles til at trække mere end 6A såfremt de er forsynet med et alm. 230V stik. Er laderen forsynet med et blåt eller rødt CEE industristik, så gælder dette forbud ikke. Hvis der trækkes over 6A fra en alm. stikkontakt over mange timer er der nemlig risiko for overbelastning af elnettet i huset. Se sikkerhedsstyrelsens retningslinjer vedr. brug af “mornorladeren” .
Den “rigtige” ladeboks
Denne er tilsluttet husets 3-fasede elnet og her vil der også være 230V til rådighed, men med 16A i hver fase. En sådan boks vil levere omkr. 3.1 kW pr. fase til bilens batteri eller 3,6 kW trukket fra nettet. Benyttes alle tre faser vil det være omkr. 9.3kW til batteriet. Installationen kaldes også en 11kW installation fordi det er den effekt boksen trækker fra nettet. Da denne type ladeboks ikke følger med bilen må man selv anskaffe den. Her er der så igen 2 muligheder. Man kan købe en ladeboks og få en elektriker til at etablere tilslutningen i carporten eller på husmuren. Alternativt kan man abonnere på strøm til elbilen hos en udbyder af refusion og få strømudgiften reduceret (se afsnittet om Hjemme-abonnement længere nede). Ladeboksen kan være lejet eller man kan eje den. Lejes boksen skal den som udgangspunkt returneres hvis abonnementet opsiges, men der findes også abonnementer hvor man ved opsigelse af abonnementet vil kunne købe boksen for et mindre beløb.
Billedet til venstre viser et eksempel på en købt ladeboks uden abonnement. Den viste bokstype er i princippet mobil idet den er tilsluttet en rød CEE-industri-stikdåse, som indeholder 3 faser, 0 og jord. Selve boksen kan hægtes af vægen således at man kan tage den med sig. Bemærk, at husets installation samt den røde CEE-stikdåse skal være forberedt til brug for en ladeboks til elbiler, så er man i tvivl om det er tilfældet, må en elektriker på banen, hvis man til eksempel køber et hus hvor stikket allerede er monteret. Laderen monterer man selv. De fleste leverandører har bokse, som monteres fast på væggen. Nye bokse er i dag alle 3-fasede, men kan anvendes selv om bilen kun kan udnytte 1 fase. Priserne for en ladeboks ligger på fra lidt under 3.000kr til over 10.000kr.
Se også om Opladning på farten.
For bolig uden elvarme
Har man en bolig som i BBR’en IKKE er noteret med elvarme, så vil det være muligt at få refunderet en del af elafgiften på omkr. 95 øre/kWh hos en udbyder af elbilstrøm – i praksis omkr. 80 øre/kWh. Det kræver at ladeboksen har en indbygget godkendt bimåler og er fastmonteret, d.v.s ikke mobil. Det er kun elafgiften for den mængde strøm man sender til elbilen, man får refunderet. Vælger man at tilknytte refusionsabonnement og ladeboks til sin egen el-leverandør, så vil man ofte også kunne få refunderet momsen. Chancen for at tilknytte eller skifte en udbyder uden at skifte ladeboks er størst hvis man vælger et af de gængse mærker som Zaptec Go, EVBox Elvi eller Easee Charge Lite. Kører man bare mere end 5.000 km/år, så vil det oftest kunne betale sig med et refusionsabonnement. I nogle ladebokse findes et SIM-kort, som sender kWh-oplysninger til leverandøren hver gang, der bliver ladet, men andre systemer findes også. På baggrund af disse oplysninger udregnes refusionen.
Der findes en mængde leverandører af ladebokse, hvor det er muligt at opnå denne reffusion. Disse fremgår hvis man opretter sig på f.eks app.elbiil.dk. Fælles for en stor del af disse er, at man får adgang til reffusion i den strømudgift, man via ladeboksen har til opladning af sin bil. I nogle af aftalerne indgår installationen i prisen. Har man allerede en ladeboks, som man ønsker at nedtage og erstatte med en anden, vil man sikkert kunne få installationen af den nye boks noget billigere.
For bolig med elvarme
Har man en bolig som i BBR’en ER noteret med elvarme f.eks. med varmepumpe, så kan man ikke få yderligere refusion af elafgiften idet man så kun betaler 0,8 øre/kWh i elafgift ud over et årsforbrug på 4.000 kWh, d.v.s. at et stort elforbrug vil give en lavere kWh-pris for boligen. Elbilens forbrug indgår på linje med boligens andre forbrugere som f.eks. varmepumpe, køleskab og vaskemaskine. Det er ret let at fastlægge hvor meget man får reduceret kWh-prisen med for boligens totalforbrug – men næppe muligt at knytte reduktionen til de enkelte forbrugere – herunder elbilen. Alle markedets elbilladere kan i princippet anvendes, da der ikke stilles krav til bimåler og boksen kan desuden være mobil og f.eks være tilsluttet en rød 3-faset CEE stikdåse på vægen – såfremt denne er dedikeret til elbilopladning.
Fasedeler
Har man en elbil, der kun kan modtage 1 fase, men til gengæld i 32A, så kan en ladeboks med indbygget fasedeler være en mulighed for at få de 32A. Fasedelere har tidliger kunnet fås separat f.eks. fra Clever (kaldet en Twin-power), men er man heldig kan man finde én på det blå marked. Man bør være opmærksom på, at ladebokse med indbygget fasedeler ikke nødvendigvis vil kunne levere strøm i 3 faser – hvis man efterfølgende skulle ha’ ønsker om dette. Man bør også være opmærksom på, at virkningsgraden af det nævnte aggregat muligvis kan være dårligere, så det kan koste lidt ekstra for den hurtigere opladning.