Intro til Ioniq

Last Updated on 25. maj 2020 by thrust

Hyundai Ioniq findes i 3 udgaver. En Hybrid, en Plug-in og en Electric. Bilen fås ikke med benzinmotor alene. Karosseri og udseende er stort set ens for de 3 udgaver og baggrunden for denne lidt udsædvanlige konstellation har sikkert fra Hyundai’s side være at opnå de besparelser, der ligger i at benytte flest mulige ens komponenter til bilerne. Det er helt bevidst, at bilerne på alle mulige måder skulle ligne almindelige biler. Hyundai har ikke ønsket at følge tendensen til at el-biler skulle have lidt aparte udseende.

Hybrid udgaven har en 1.6 liter benzinmotor på 120 HK samt et batteri på omkr. 1.5 kWh, som oplades under kørslen og når man bremser. Det er ikke muligt at tilføre strøm til batteriet udefra. Fordelen ved batteriet er hovedsaglig for at spare benzin idet benzinmotoren stopper i længere tid end for almindelige biler med start stop teknik.

Plug-in udgaven har samme benzinmotor som Hybrid’en, men har et batteri på 8.9 kWh, som også oplades under kørslen og når man bremser, men derudover kan batteriet oplades udefra. I Plug-in udgaven har man mulighed for at køre op til 50 km på ren el og man vil derfor kunne klare mange mindre ture på el alene. Lader man derefter batteriet udefra vil man opnå ret så betragtelige besparelser på benzinen. Opladningen foretages som type 2 opladning. Der er ingen mulighed for hurtigladning: CCS combo 2. Kan dog også oplades via en alm. stikkontakt.

Electric er den rene el-udgave (uden benzinmotor) til og med årgang 2019. Den har et batteri på 28 kWh, som giver den en rækkevidde på fra 180 km (vinterkørsel) til 240 km (sommer). Distancerne afhænger meget af hvordan man kører, men de nævnte distancer er absolut realistiske og er erfaringsværdier og ikke fabriksværdier. El-motoren er på 120 HK. Opladningen af batteriet er enten type 2 eller hurtigopladning: CCS Combo 2. Kan dog også oplades via en alm. stikkontakt. Billedet viser en Electric hvilket kan ses på, at der ikke er noget frontgitter. Bilen har ganske lav vindmodstand. Luftstandsmodstandskoefficienten (CV-værdien) er så lav som 0.24 hvilket er med til at sikre den et lavt forbrug, som kun Tesla model 3 næsten kan matche. Tilsluttet en CCS Combo 2 lader kan bilen modtage max. 68 kW hvilket man kan få glæde af på de nye Ultra ladere. Den facelifted udgave af Ioniq EV (2020-modellen) har bl.a. omkr. 10 kWh større batteri. Læs om Ioniq 38.
I det følgende vil det udelukkende handle om Ioniq Electric, selv om meget af det vil kunne benyttes på Kona Electric.

Downloads

Download Ioniq 28kWh brochüre

Download udstyr og ekstraudstyr for Ioniq 28 Trend og Premium (2017)

Download Ioniq 28kWh brugermanual (dansk)

Download Ioniq 28kWh Quick guide (engelsk)

Download Ioniq 28kWh navigation manual (EUR.11.41) – kort udgave (engelsk)

Download Ioniq 28kWh navigation manual (EUR.11.41) – lang udgave (svensk)

Download en gennemgang af Ioniq 28kWh samt sikkerhedsforanstaltninger (engelsk)

Download Ioniq 38kWh 2020 brochüre

Download udstyr og ekstraudstyr for Ioniq 38 Trend og Premium (2020)

Download Ioniq 38kWh brugermanual 2020 (engelsk)

Download Hyundai garantibevis/-beskrivelse (for biler købt i 2020 og derefter)

Top